Preview

The Journal of Almaty Technological University

Advanced search

ТРАНСНАЦИОНАЛЬНЫЕ ГОСТИНИЧНЫЕ ЦЕПИ И ВОПРОСЫ ВХОЖДЕНИЯ ИХ НА РЫНОК

Abstract

This article presents the mechanisms of contractual participation of transnational corporations in the hotel business. The article proves the tendency of expansion of the main international hotel chains, the subsequent expansion of contractual forms of accession to transnational hotel chains. A study was made of the acceptability of their application, based on the theory of transaction costs, resource approach and institutional. The analysis made it possible to develop recommendations on the use of certain forms of entry on the market for international hotel chains.

About the Authors

З. Жунисбай
Алматинский технологический университет
Russian Federation


У. Есайдар
Алматинский технологический университет
Russian Federation


References

1. Кабушкин Н. Менеджмент гостиниц и рес-торанов. Учебное пособие -M.: Кнорус, 2017. - 231c.

2. Алексей Кусков. Гостиничное дело. Учебное пособие - М.: Дашков и Ко, 2010. - 328 c.

3. Башкирова В., Завьялова В. Лучшие оте-ли мира. Рассказы журналистов-путешествен-ников - М.: Коммерсант, 2008. - 592c.

4. Яковлев Г. Экономика гостиничного хо-зяйства. Учебное пособие - М.: Издательство РДЛ, 2006. - 308c.

5. UNCTAD. World Investment Report. New York and Geneva. USA.: United Nations, 2011. - 124 p.

6. Лесник А.Л., Мацицкий И.П., Чернышев А.В. Организация и управление гостиничным бизне-сом. Учебник. - М.: Интел универсал, 2000. - 152 c.

7. Медлик С., Инграм Х. Гостиничный биз-нес. Зарубежный учебник. - М.: Юнити-Дана, 2012. - 95 c.

8. Грэм Викерс. Новые отели мира. Лучшие проекты. Коммерческие пространства - М.: Изда-тельство Антона Жигульского, 2008. - 118c.

9. Пфлегер А. Отель. Как выстроить дело с нуля до пяти звезд. Организация и менеджмент. - M.: Центрполиграф, 2008. - 205 c.

10. Мендельсон М. Руководство по франчай-зингу. Учебное пособие. - М.: Сибли Интернэшнл, Инк, 1995. - 88 c.

11. Мюрpей Я. Франчайзинг. Учебное посо-бие. Спб.: Питер, 2003. - 295c.

12. Парабеллум А. Клонирование бизнеса: ли-цензирование, франчайзинг и продажа вашего бизне-са. [Электронный ресурс]: Режим доступа: infobusi-ness, 2011. - 71с. (дата обращения: 20.04.2018г.).

13. Collis D. J., Montgomery C. A. Competing on Resources // USA.: Harvard Business Review, 2008, July-August. -РР. 140-150.

14. Kogut, B. and I. Zander. Knowledge of the firm and the evolutionary theory of the multinational corporation // Journal of International Business Studies, USA.: Academy of International Business, 1993. - Р. 46.

15. Урри Дж. Взгляд туриста и глобализа-ция // Массовая культура: Современные западные исследования - М.: Прагматика культуры, 2005. - 136 c.

16. Barney J. B. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage // USA: Journal of Management, 1991. - 17, (1). - РР. 99-120.


Review

For citations:


 ,   . The Journal of Almaty Technological University. 2018;(3):127-132. (In Russ.)

Views: 298


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2304-568X (Print)
ISSN 2710-0839 (Online)